2010-05-01

Första Maj

Första maj-morgon, tidigt, regnigt på fönsterbrädet.
Funderar på vad jag ska skriva.
I förordet på en bok med två pjäser.

Labbet började ge ut pjäser i bokform dethär året. I mitten av januari kom den första boken, Bunden av Tomas Jansson. (Pjäsen hade då premiär på Svenska Teatern.) En månad senare kom följande bok: två pjäser av Bengt Ahlfors, Tuppens hjärta och Hissvägraren (lagom till premiären på Tuppens hjärta). Dehär böckerna finns till salu i bokhandeln Kirja i Glaspalatset. På hösten kommer Labbets hemsida att få en ny funktion. Man kommer att kunna beställa pjäser i bokform direkt därifrån. Vilken som helst av de pjäser som finns där. Kul! Men nu under våren får vi författare redan beställa våra egna böcker. Och det har jag gjort.

Så just nu håller en praktikant på med att fixa både Vattenfärgat och Paraflax. Han har precis börjat. Snart kommer de att finnas i bokform. I en och samma bok. Jag tänker använda den som visitkort. Jag funderade länge på om det faktiskt är just dedär två pjäserna där ska finnas. De passar bra ihop, båda är poetiska. Men jag funderade på hur de representerar mej. Jag skriver ju en massa andra slags pjäser också, och just dehär två kanske somliga tycker att bara är konstiga. Bestämde ändå att det får bli såhär nu. De två pjäser som är uppsatta av Rena Teatern är de två pjäserna där ska finnas.

Och jag vill ha ett förord. Det sa jag för längesen, jag har bara inte fått det gjort. Så bland serpentiner och ballonger funderar jag nu febrilt på ett förord jag borde ha skrivit för länge sen.
-P-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Rena Teatern

Rena Teatern är en fri teatergrupp.
Vi sysslar med små föreställningar fyllda av humor och poesi. Såna som kan packas ner i en kappsäck och spelas nästan varsomhelst.
Dethär är vår blog. Välkommen hit!